сряда, 3 февруари 2010 г.

Пълнене с азот

АЗОТ – МИТОВЕ И ЛЕГЕНДИ

Необходимо ли е да помпим гумите с азот? Дава ли това някакво предимство или е просто модно да имаме цветна капачка на вентилите? Сега тази услуга се предлага не само в големите сервизни центрове, но и в почти всеки вулканизатор. Навсякъде ни убеждават в необходимостта от замяната на безплатната газова смес от 78% азот, 21% кислород и малко примеси, наречена въздух, с технически азот – същата газова смес, но с азотно съдържание от 95%. Естествено това е придружено от задължителните аргументи в полза на азота. Е, нека помислим сериозно върху тях.

АРГУМЕНТИ И ФАКТИ

1.Повишена стабилност на налягането в гумите. Коефициентът на топлинно разширение на азота е значително по-нисък от този на въздуха и затова нагряването или охлаждането на гумата не влияе на налягането в нея. Убеждаването в температурна стабилност (независимост на налягането в гумата от температурата) в затворен обем противоречи на физичните закони на Шарл (p/t=const) Гей-Люсак (коефициентът на обемно разширение на всички газове е еднакъв). Тоест разговор за това, че поведението на азота, затворен в автомобилната гума, е различно от това на въздуха е нецелесъобразно.

2.Молекулите на азота са по-големи от тези на кислорода, поради което азота по-трудно се просмуква в микропорите на автомобилните гуми и те губят налягане значително по-бавно. Наистина размерът на молекулата на азота е 0.364nm, а на кислорода – 0.346nm. Тази разлика е пренебрежимо малка. Здравата автомобилна гума може да задържи налягането с години, а ако губи налягане – то това е през съединението на борда с джантата или през неизправния венти, докато старата и напукана – спада, с каквото и да я напомпим. Ако все пак приемем, че размерът на молекулата на азота пречи за преминаването през микропорите на гумата, то тогава какво остава след време в напомпена с въздух гума? Почти чист азот??? Значи след няколко безплатни припомвания с въздух сами ще получим в гумите си газова смес с 95% азот.

3.Икономия на гориво. Напомпеното с азот колело е по-леко от напомпеното с въздух. Следователно се намалява натоварването на окачването на автомобила и значително се понижава разходът на гориво. Железен аргумент. Това че азотът е по-лек от въздуха наистина води до това, че колелото напомпено с азот е по-леко. Но колко? Масата на кубически метър въздух със съдържание на 78% азот е 1.29 kg, а на чистия азот – 1.25kg. Обемът на една гума 165/70R13 е около 20 литра, с надналягане 2kg/sm2, тоест в напомпената гума има около 60 литра газ. Значи азотът ще тежи 0.0750kg, а въздухът - 0.0774kg. Разликата в теглото се получава в размер на 2.4 грама!!!

4.Азотът предотвратява стареенето на гумата и корозията на джантата, тъй като не съдържа влага, масло, прах и частици, които намаляват трайността им. Първо нищо не пречи ако имаме опасения за трайността на гумите, да ги помпим на големи бензиностанции или сервизи, където компресорите задължително са снабдени с филтри, влаго и маслоуловители. Второ от вън на автомобилната гума действат значително повече разрушителни фактори: ссвен кислород има ултравиолетови излъчвания от слънцето, асфалт, гориво, масло, луга, сол и други химикали за размразяване на леда, и какво ли още не.

Ами решете сами с какво да помпите гумите на автомобила си. Може би не е далеч времето когато ще дойде модата на неона, аргона или ксенона...

Car&R

Няма коментари:

Публикуване на коментар