Двигателят с вътрешно горене
Автомобилът е най-масовото превозно средство. Годишно в света се произвеждат над 40 милиона леки и товарни автомобили. Милиони хора всекидневно ги използуват. И въпреки това мнозина не знаят как се движи тази полезна машина. Безброй са собствениците, за които двигателят, тази основна част на автомобила, елерра инкогнита".Те редовно зареждат резервоара с бензин, сменят маслото, въртят кормилото и "навиват" километър след километър. Но са съвсем безпомощни, когато по някаква причина двигателят "откаже" да работи. Наистина не е необходимо всеки водач да бъде механик, но познаването на устройството на двигателя безспорно допринася за по-правилната му експлоатация. И така, какво представлява двигателят с вътрешно горене? Най-елементарното обяснение е: двигателят с вътрешно горене е машина, която превръща топлинната енергия в механична работа. Но това не е достатъчно, за да се разбере как работи. Преди всичко трябва да се знае, че като гориво се използува смес от въздух и бензинови пари, а не само бензин, както мислят мнозина. Горивото крие в себе си химическа енергия. В същност това е потенциална енергия, тъй като се пази в скрита форма за неопределено време. Освобождава се едва когато й се даде тласък от запалителната искра. При изгарянето на горивото химическата енергия се превръща в топлинна и се използува за извършване на определена работа - да задвижи автомобила. Горенето се извършва в самия двигател, затова се нарича двигател с вътрешно горене. Съществуват и други видове двигатели, като парната машина, при които горенето става извън двигателя. При двигателя с вътрешно горене горенето се извършва в специални работни пространства, които по форма наподобяват цилиндри и затова са наречени цилиндри. Цилиндрите са затворени отгоре с капак, а отдолу - с подвижни запушалки - бутала. Когато горивната смес се запали и се отдели голямо количество топлина, налягането рязко се увеличава и изтласква буталото надолу, като го движи праволинейно. Праволинейното движение трябва да се превърне във въртеливо и това се извършва с помощта на специален коляно мотовилков механизъм. Във всекидневния живот могат да се намерят много примери за превръщане на праволинейното движение във въртеливо - ваденето на водата от кладенец посредством макара, пробиването на дупки с помощта на свредел и пр. Коляно-мотовилковият механизъм изпълнява три задачи - връща буталото обратно нагоре, превръща праволинейното движение във въртеливо и го предава по-нататък на трансмисията, за да достигне постепенно до двигателните колела на автомобила, т. е. да го задвижи. По този начин топлината, отделяна при изгарянето на горивото, извършва механична работа.
Бензиновият двигател
Четиритактови двигатели
Когато автомобилът се движи, двигателят работи непрекъснато, но горенето съвсем не е непрекъснат процес. За да се изясни напълно неговият принцип на действие, трябва да се разгледа един работен цикъл. Той се състои от четири такта. Първият такт започва, когато буталото се намира в горно крайно положение или в горна мъртва точка, както е прието да се казва. Да допуснем, че с помощта на електродвигател завъртим коляновия вал и той придвижи буталото в крайното долно положение - долната мъртва точка. При това движение газът, който се намира над буталото, се разширява, тъй като обемът на цилиндъра при движението на буталото надолу се е увеличил. Налягането в цилиндъра става по-малко от атмосферното - образува се разреждане. В този момент се отваря специален всмукателен отвор и в цилиндъра нахлува горивната смес (смес от бензинови пари и въздух), С това завършва първият такт от работния цикъл. Нарича се всмукване. В същото време коля-новият вал прави половин оборот.
Буталото е достигнало долната мъртва точка и по-надолу не може да отиде. Ако запалим сместа, буталото няма да мръдне от мястото си и няма да извърши механична работа. При това сместа не е готова за горене -има твърде голям обем. Затова се налага,преди да се запали, да се "сгъсти". След изпълнението на такта всмукване коляновият вал продължава да се върти и коляното му повдига буталото нагоре, при което се намалява обемът. В горната част на цилиндъра всички отвори са затворени, сместа няма откъде да излезе и започва да се сгъстява. Налягането в цилиндъра се увеличава, а температурата се повишава. По този начин се извършва вторият такт - сгъстяване, - който завършва, когато буталото достигне горната мъртва точка и коляновият вал извърши още половин оборот. В зависимост от конструкцията на двигателя сместа се свива 8-10 пъти, а температурата достига 573-623 келвин (300-3 50°С). Тогава тя вече е готова за запалване. Горивната смес се запалва с помощта на електрическа искра. Горенето се извършва много бързо, температурата надвишава 2273 келвин (2000°С), а налягането достига 6100-7100 паскал (60-70 атмосфери). Газовете с огромна сила изтласкват буталото надолу към долната мъртва точка, при което движение коляновият вал прави още половин оборот. Така се изпълнява третият такт - работен. С приближаване на буталото към долната мъртва точка газът заема все по-голям обем, налягането спада, а температурата се понижава под 1473 келвин (под 1200°С). При достигането на долната мъртва точка вместо работната смес в цилиндъра са останали отработилите газове. Те трябва да се отстранят. Това става, като се отвори изпускателният отвор. В същото време буталото започва да се движи нагоре и изтласква навън отработилите газове. По този начин цилиндърът се освобождава от тях. С достигането на буталото в горната мъртва точка завършва четвъртият такт - изпускане, а коляновият вал прави още половин оборот. Четирите такта образуват работния цикъл на двигателя, по време на който коляновият вал прави два пълни оборота. Двигателите с такъв работен процес се наричат четиритактовм двигатели с вътрешно горене.
Двутактови двигатели
Съществуват и двутактови двигатели. При тях работният цикъл протича в продължение на един оборот на коляновия вал, но те се използуват рядко в автомобилите - тогава, когато ходовият обем на двигателя не надхвърля 1000 кубически сантиметра. Работният такт, през който буталото задвижва коляновия вал, е отделен от тактовете изпускане, всмукване и сгъстяване. Но въпреки това двигателят работи плавно, а автомобилът се движи без придърпване. Плавната работа на двигателя се осигурява от маховика и от последователния ред в работата на отделните цилиндри. При завъртването на коляновия вал се завъртва и маховикът. Той е тежък и се задвижва трудно. Енергията, която получава маховикът, се изразходва за преодоляване на съпротивлението при движение на буталото в тактовете всмукване, сгъстяване, изпускане. Скоростта на въртене не се променя рязко, само постепенно намалява, защото маховикът има голяма маса. За да се увеличи плавността в работата на двигателя, той се прави многоцилиндров, най-често четирицилиндров, но има и шест и осем цилиндрови двигатели. При тях работният такт се осъществява последователно. Да предположим, че първият цилиндър е извършил работен такт. Веднага след него работен такт извършва друг цилиндър например третият, след това четвъртият, следва вторият и отново първият, като последователността на работа на отделните цилиндри е строго определена. Това се повтаря отново без прекъсване. По този начин маховикът постоянно се подхранва с енергия, а това позволява да се намали масата му, без да се наруши плавността в работата на двигателя и съответно в движението на автомобила. Едно от най-съществените достойнства на съвременния двигател с вътрешно горене е, че е малък по размери и по маса. Освен това лесно се поддържа и е много надежден. Може да работи в продължение на хиляди часове, преди да се износи. Свикнали сме бензиновият двигател с вътрешно горене да работи безотказно десетки, даже стотици хиляди километри. Но пионерите на автомобила съвсем не са се радвали на такова щастие. Нещо обикновено било някога край пътя да е спрял автомобил и под него в прахта или в калта да лежи водачът му. Той трябвало не само да умее да управлява автомобила, но и с успех да го ремонтира, и то под насмешливите забележки на преминаващите край него пътници в конски впрягове. Производителят на автомобили Жанпирен съветвал своите клиенти: „Когато във вашия автомобил има повреда, първо седнете на бордюра на пътя, запалете спокойно цигара и помислете". С право може да се каже, че в миналото пътуването с автомобил с двигател с вътрешно горене е било почти подвиг.
Дизеловият двигател
Бензиновият двигател с вътрешно горене има господствуващо положение при автомобилите, но не е единственият източник на енергия. Наред с него се използува и дизеловият двигател. По своето устройство той наподобява бензиновия. И при него има четири-тактов и двутактов горивен процес. Но независимо от това съществуват основни и функционални различия. В бензиновия двигател горивото се смесва с въздуха, преди да навлезе в цилиндрите.
В дизеловия двигател то се смесва с въздуха в цилиндрите. В първия случай смесообразуването става извън, а във втория - в самия двигател. Дизеловият двигател няма запалителна уредба. Първоначално той всмуква въздух и го сгъстява до такава степен, че го загрява до 773-973 келвин (500-700°С) и по този начин впръскваното гориво се запалва. Дизеловият двигател се нарича още двигател със самозапалване, тъй като в края на сгъстява-нето температурата на въздуха се повишава много и газьолът се самозапалва. Повечето от частите на дизеловия двигател са еднакви с частите на бензиновия двигател, но са по-здрави, за да могат да издържат по-големите натоварвания, предизвикани преди всичко от по-голямата степен на сгъстяване и на намаляване на газовете. В бензиновия двигател горивната смес се сгъстява 8-10 пъти, а в дизеловия - 16-23. Вместо запалителна свещ в дизеловия двигател се използуват гориво-впръсквателна помпа. Помпата изпраща в цилиндрите гориво под голямо налягане - 784 - 1961 ласкал (80 - 200 атмосфери). Дизеловият двигател се различава от бензиновия и по използуваното гориво. Вместо с бензин той работи с газьол - също дестилационен продукт на нефта, но с по-висока температура на запалване, с по-голяма специфична маса. Самовъзпламенява се при около 623 келвина (350°С). Основните предимства на дизеловия двигател са две. Преди всичко от по-високата степен на сгъстяване той има по-добър коефициент на полезно действие. Коефициентът на полезно действие на съвременния бензинов двигател е около 24 процента, т. е. само 24 процента от топлинната енергия се използува за движение на автомобила, а останалите 76 са енергийни загуби при охлаждането, от триенето и пр. При дизеловия двигател коефициентът на полезно действие достига 32-35 процента. Второто му предимство е неговата икономичност. Бензиновият двигател изразходва 313—354 грама гориво за киловат в час (230-260 грама за конска сила в час), а дизеловия двигател - 245-272 грама газьол (180-200). Но дизеловият двигател е по-голям и по-тежък. Производството му е по-скъпо, понеже се използуват по-висококачествени и по-скъпи материали. По-масивните му подвижни части го правят по-бавноходен и по-тромав. Автомобилът с дизелов двигател не може бързо да се ускорява и няма висока максимална скорост. Дизеловият двигател се използува главно в товарните автомобили и автобусите. През последните години, с разработването на бързоходни дизелови двигатели, се увеличи използуването им при леките автомобили;
Ванкеловите или ротационни двигатели
Идеята е на изобретателя Феликс Ванкел за създаване на двигател с вътрешно горене на ротационен принцип. Идеята е проста - да се създаде пространство с променлив обем, където да се извърши самото горене. Това се постига чрез планетно-ексцентриков механизъм, който има само два подвижни елемента – въртящо се бутало (ротора) и ексцентриковият вал. Простотата на механизма и липсата на движещи части превръщат двигателя в доста по-лек и компактен. Двигателят има с около 40% по-малко детайли от стандартния двигател. Освен това и генерира по-голяма мощност при същия обем. Първият серийно произведен ванкелов двигател е създаден от NSU. Много фирми закупуват патента и започват да правят свой разработки. Едни от първите фирми, които започват активна дейност са Ауди, Мерцедес, и ВАЗ-Лада. Днес единствено Мазда произвежда серийно автомобили с такъв двигател. Има и дизелови разработки на този мотор. Недостатък на двигателя са по-високият разход на гориво и повечето отделени вредни емисии. Друг недостатък е невъзможността да се прави основен ремонт на двигателя.
Източник "Автомобили", издателство "Отечество", 1984 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар