сряда, 3 февруари 2010 г.

Полезно за акумулаторите

Акумулаторите могат да бъдат разделени условно на няколко групи според необходимите грижи за тях - обслужваеми, частично обслужваеми, малко обслужваеми

Обслужваеми Това са оловните акумулатори. Те имат течен електролит и задължително се следи нивото му. При необходимост се долива дестилирана вода. Наливането на чешмяна вода води до увеличаване на саморазряда на акумулатора. Акумулаторите от този тип се характиризират с бърз саморазряд за около 15-30% за месец и с нарастване на тези стойности с времето. Друг недостатък е отделянето на взривоопасни газове, затова съхранението им в затворени помещение e нежелателно. Друг недостатък е невъзможността да работят под различни ъгли в пространството.

Принцип на работа При наливане на сярна киселина в акумулатора тя взаимодейства с оловните оксиди на активната паста и се образува повърхностен слой от оловен сулфат. Зареждането на акумулатора се извършва като се включи към едноименните полюси на източник на постоянен ток. Максималният ток се посочва от производителя. Не трябва да се превишава тази най-висока стойност, понеже химичният обмен се извършва само по повърхността на електрода. Колкото по-малка е стойността на тока, толкова по-пълно настъпва този обмен. В резултат на зареждането концентрацията на сярната киселина непрекъснато расте. Указание, че процесът е завършил, е достигането на една постоянна относителна плътност на електролита, а също така се наблюдава т.нар. „кипене на акумулатора“ ,т.е. започва интензивно отделяне на водород и кислород от електродите.

Частично обслужваеми Това са пак оловни акумулатори при които електролитът е с по-голям вискозитет и което води до по-малки изпарения и по-малък саморазряд. След първото доливане на вода акумулаторът може да бъде прехвърлен в групата на обслужвамите и да се проверява често за нивото на електролита. Имат всички недостатъци на обикновения оловен акумулатор.

Необслужваеми Тук пресъстват два типа акумулатори. Първият е на принципа на оловните, който използва сгъстен електролит и е запечатан херметично. Количеството изпарена течност се кондезира и се връща в акумулатора чрез система от скачени съдове. Саморазряда е малък - около 1% на месец. Много от моделите имат индикатор за зареденост на акумулатора и предпазна калпа от презареждане. Трябва да се пазят от презареждане и да се зареждат винаги с устройства с ограничител на напрежението.

Вторият тип необслужаеми са сухите акумулатори. Тук електролитът е сгъстен до степен на гел и е захванат в текстолитна матрица между електродите. Някои от тях са известни и като спирални, понеже плочите и сърцевината са навити в спирала.

Сухите акумулатори имат множество предимства

* По-голям стартов (разряден) ток. Обикновено отдаваният ток номинално е два пъти по-голям в сравнение с обикновен акумулатор със същия капацитет.
* По-малък разряд.
* Липса на възможност за „късо” между плочите при голямо натоварване или от оловни частици, натрупващи се с течение на времето на дъното на кутията.
* Възможност за работа в произволно положение и респективно при евентуално преобръщане е съвършено безопасен.
* Много голяма устойчивост на вибрации.
* Много по-дълъг живот (обикновено гаранцията е от 3 години, а животът им е около 10 години)
* Много по-голяма устойчивост към дълбок разряд.

Акумулаторът се характеризира с: Електрически капацитет - това е количеството електричество, което е способен да отдаде акумулаторът при разряд (например при повреда на алтернатора или включени светлини за дълго време при неработещ двигател).

Стартов ток - токът, който консумира стартерът, когато пали двигателя. При стареенето на батерията, максималният стартов ток намалява пропорционално на капацитета; Тип клеми - съществуват три типа клеми: европейски, японски, американски.

* Европейски тип: диаметърът на плюсовата клема е 19,5мм, на минусовата 17,9мм.
* Японски тип: диаметърът на плюсовата клема е 14,7мм, на минусовата 13,01мм.
* Американски тип: от страна на етикета на акумулатора (предна част) излизат две шпилки с резба - това е плюс и минус на акумулатора.

Полярност - съществуват два типа :(-) и (+) от страна на етикета на акумулатора се казва с десен плюс, (+) и (-) се казва с ляв плюс.

Габаритни размери - дължина, ширина, височина. Размерите се определят от пространството в автомобила.


Полезни съвети

Презареждане: Ако капачките са покрити с кафяв налеп отвътре то системно се презарежд акумулатора или е доста стар (за оловни обслужваеми акумулатори).

Ток на утечка: Мери се на изгасен двигател и всякакви консуматори (включително спряна аларма и свален панел на музиката, ако това е възможно). Свързва се амперметър между отрицателната клема на акумулатора и отрицателната на автомобила: до 50 милиампера се счита за нормално, ако е над 50 има утечка. Обикновено утечката е от аларма или музикалната система на автомобила, особено ако са монтирани допълнително.

Измерване на напрежението : Изключени са всички консуматори и батерията е престояла 1-2 часа: 12.8-13.0 волта - заредена; 12.1-12.3- изтощена, под 12 волта - опасно изтощена;

Напрежение на зареждане: (правят се две измервания: с включени и с изключени фарове - и двете при поне 2000 об/мин на двигателя): трябва да е 13.8-14.2 волта. Ако напрежението е по-ниско, попътувайте 20-30 минути и пак измерете - може батерията да е изтощена от преди това. Ако все пак е по-ниско, или пък по-високо, намерете и отстранете причината.


Гаражни легенди:

- Големият акумулатор няма да се зарежда достатъчно от наличния алтернатор - НЕВЯРНО! Изправен алтернатор зарежда еднакво добре батерии със всякакъв капацитет. По-големите се зареждат по-бавно, но и също толкова по-бавно се изтощават от консуматорите, така че при нормална експлоатация е все едно.

- Големият акумулатор претоварва алтернатора, стартера или нещо друго - НЕВЯРНО! Единственото, за което наистина допринася, е възможността да изгорим стартера с по-продължително въртене на неизправен двигател без необходимите паузи между опитите.

източник : по материали в Интернет

Няма коментари:

Публикуване на коментар